Fun First 31.7 Sailing

© 2015 Fun First 31.7 Contact Me

Murskaava Suursaari

Aurinko nousi taas aamulla, vaikka edelleen eletään hieman vaikeita aikoja...ehkä se oli se kova pudotus mikä painaa - oltiin kärkiveneitä 2/3 skabasta ja sitten viimeisellä kolmanneksella annettiin kärkipaikat muille, melkeinpä ilmaiseksi. Me emme edes tarvitse muita vastustajia, pahin vastustaja taidetaan olla me itse.

Mutta tässä skaban summary. Hyviä asioita oli paljon
1) ok startti, vapaissa mentiin ja hoidettiin Miessaaren selän pläkä loistavasti. Katajaluodolla taidettiin olla jopa kakkonen, ja spinnulegin alkaessa hyvissä asemissa Kalbådalta kohti Kotkaa.
2) yön aikana tiukkaa vääntöä Uhurun ja Penelopen kanssa, päästiin kummastakin ohi mutta johtopaikka vaihtui muutamaan kertaan. Kohtuu spinnuajoa ja pläkät selvitettiin hyvin, spinnun vaihdot oikein taimattu
2) Kotkan portille tultaessa kolmantena Uhurun ja Melisanden jälkeen
4) Todella hyvä tiukka spinnulegi Suursaaren itäpuolella, jätettiin selkeästi sekä Lutraa että Penelopea ja saatiin Melisande kiinni
5) oikein taimattu spinnun lasku, ei jouduttu samanlaisiin vaikeuksiin kuin Penelope

edge

Sitten vähemmän positiiviset:
1) väärin ajoitettu reivin otto, olisi pitänyt odottaa vielä hiukan pidempään että tiedetään varmasti mikä keli on saaren länsipuolella
2) aavistuksen pitkäksi Suursaaren eteläkärjessä, mutta tämä maksoi vain sen että Lutra pääsi ohi
3) Kotkan portille tultaessa Uhuru oli ykkönen ja me kierrettiin merkki heti Lutran kannassa. Tässä vaiheessa kaikki vielä omissa käsissä
4) Kryssikulmalla vene oli G1:n päällä todella vaikea hanskattava, emme saaneet sitä koskaan ihan balanssiin. Riki oli hiukan liiaan löysä 20kntsin tuuleen, vaikuttaa siihen miten vene kallistuu ja lapa pysyy vedessä. Niissä olosuhteissa sinänsä oikea call vaihtaa 3:een
5) ei olla treenattu keulapurjeen vaihtoa. Oikea tapa tehdä se on tack drop & hoist, eli käytetään spinnufallia uuden purjeen lataamiseen ja tiputetaan vanha vendan jälkeen. Ajettiin liian pitkään kohti Porvoota, eli aiheutettiin itsellemme kohtuuttoman pitkä ylämäki takaisin leikkarille. Trackeja katsoen ehkä n. 10+5 min otettiin vaihdoissa takkiin
6) Eteläisen shiftin tullessa olisi pitänyt olla leikkarin yläpuolella Kalbista lähestyttäessä. Tämä oli mun kämmi, väsymys ja yleinen arviointivirhe maksoi meille toiset 15 min- Tämän jälkeen normisuoritus, käytännössä oikea vertailukohta maalille oli Melkin poiju, jossa olimme tuon 30min kärkeä jäljessä

edge

Summasummarum:
* meidän olisi pitänyt lähteä vielä jäykemmällä rikillä liikkeelle, vaikea sanoa paljonko se olisi maksanut kevyellä kelillä mutta toisaalta oltaisiin ehkä voitu pitää ykkönen päällä kryssin alkaessa
* meidän pitää opetella purjeiden nostot ja laskut, nyt ne vie käytännössä liian kauan
* pitkässä skabassa strategia ja taktiikka pitää olla jaettu useammalle olkapäälle, eli kun odotetut shiftit tulee niin on ainakin yksi joka muistuttaa mitä tulee tehdä jos muiden ajattelukyky alkaa laskea (mitä aina tapahtuu kun univelkaa alkaa kertyä)
* sinänsä hyvää tsemppaamista, sillä olisi suonut kyllä paremman sijoituksen meille

Kiitos itsekullekin loistavasta seurasta, oli ilo olla kiertämässä teidän kanssa. Suursaari on aina yllätyksiä täynnä, valitettavasti tällä kertaa ei ollut meidän vuoro. Mutta vaikka sunnuntaina tuntui siltä että sai luvan olla viimeinen suursaaren kierto, nyt tuntuu siltä että me tarvitaan revanssi. Ollaan kuitenkin todistettu itsellemme, että pystymme kärkivauhtiin ja taistelemaan voitosta. Pitää vain saada 100% suoritus, 70% ei nykypäivänä riitä luokassa. Toivottavasti teillä on samat fiilikset.

Kiitos,
M
edge
blog comments powered by Disqus