Fun First 31.7 Sailing

© 2015 Fun First 31.7 Contact Me

Suursaari Race 2015

Taas sinne lähdettiin. Ja kuten joka vuosi aikaisemmin, ennen starttia kovalla kiireellä veneen ruuvausta, VHF:n testailuja, ruokatilauksia ja muuta pientä säätöä joka on omiaan nostamaan stressikertoimia. Onneksi oli porukka kasassa, ja muutama pääsi perjantaina apuun ennen starttia mikä helpotti työlistan läpikäyntiä. Tällä kertaa matkaan lähdettiin vajaat 100kg alipainoisena, mutta käsipareja kuitenkin riittävästi ajatellen su-yölle luvattua keliä mahdollisine purjeenvaihtoineen.

Haukilahdessa sitten ihmeteltiin mistä suunnasta starttiviivaa pitäisi lähestyä, myötätuulilähdöt ovat kuitenkin harvinaista kauraa. Päädyttiin siihen että paaralla poijun päähän ja siitä kaunis venda ja karkuun. No, ihan näin nätisti ei mennyt, siellä oli 10 muutakin Firstiä joten sovellettu taktiikan muutos tarkoitti että ajettiin vähän alemmaksi viivasta ja vendattiin aikaisemmin, safe mode. Saatiin spinnukin ylös ja perään. Vaikka ei keulalla mentykään niin kohtuullisen vapaissa tuulissa vasenta laitaa, Penelopen perässä ja Thetis välillä uhittelemassa takana. Poijun jälkeen jäätiin hiukan pussiin ja annettiin pari sijaa. Katajaluodon jälkeen päästiin taas parempiin asemiin, kirittäjiä oli mistä valita. Hramtsovin jälkeen valinnan paikka: Tällä kertaa oltiin ajateltu että on hyvä olla suunnitelma ja sen mukaan voisi jopa kannattaa ottaa rumppikselta vaikka vähän etelän puolelta ja saada sieltä hyvä lähestyminen Kotkan portille. Thetis ja Lutra olivat hiukan samoilla linjoilla joten siinä olisi kirittäjiä. Penelope lähti pohjoiseen ja siellä taisi olla myös Sen, Melisande jossain siinä välissä.

edge

Yö meni kohtuullisesti mutta kohti Kotkan porttia lähestyttäessä todettiin että ulkokurvi ei kannattanut. Kotkan portilla ymmärsimme että Melisande ja Penelope olivat ottaneet vajaan puolen tunnin kaulan ja kaukana, mutta kolmantena olleen Senin spinnu näkyi vielä sellaisen matkan päässä että tilanne ei olisi toivoton. Viidentenä tai kuudentena lähdettiin kiertämään, seurana Milou, Lutra ja Thetis. Siinä välissä koitettiin ilmoitella mutta joko järjestäjän VHF ei ollut vahvimmillaan tai sitten oma oli jotenkin talviterässä, vaikka rannassa se oli testattu. Bella välitti terveiset mutta joka tapauksessa tavoitteena oli saada itse viesti perille, jotta ei tule lisäpisteitä. Kannen alle ruuvaamaan liitoksia ja uuden yrityksen jälkeen sana meni taas eteenpäin. Itse saaren kierto on aina mielenkiintoista ja tyhjiä kohtia saa varoa kieli keskellä suuta. Tällä kertaa pohjoispuolella lähemmäs rantaa mutta kun veto loppui otettiin ulos. Siinä sitten kryssittiin kolmen em veneen kanssa ja sijat vaihtuivat useampaan kertaan. Eteläkärjessä osuttiin hyvään rakoon ja päästiin ensimmäisenä kohti Porttia. Perinteisesti saaren kierron aikana syödään yhdistetty aamupala/lounas/päivällinen ja niin tälläkin kertaa nautittiin setä Benjams’in rakkaudella tekemästä lasagnesta. Oltiin sovittu että syödään hyvin ja pukeudutaan lämpimiin ennen yöllä nousevaa vastaista. Ehkä siinä jossain lasagnen ja fleece-jumpan välissä vähän herpaannuttiin ja annettiin Lutralle sisäpaikka portilla.
edge

Sitten lähdettiin 14-16 kntsin sivutuulessa kohti kotia, Lutra parin veneen mitan päässä. Yksityyppiluokassa on kyllä yksi ongelma ja se on se että veneet kulkevat about samaa vauhtia. Nyt köröteltiin peräkkäin kuin Kehä III:n iltapäiväruuhkassa – kyllä siinä ajamaan pystyi mutta ohi ei pääse vaikka miten kickillä leikkisi. Sitten alkoi tuuli käydä 18kntsissa ja kääntyä lähemmäs 60-astetta. Lutra vaihtoi ensin kolmosen, päästiin ohi. Sitten me vaihdettin 3:en ja Lutra kuittasi taas, vaikka sinänsä Micke & co keulalla hoitivat homman mallikkaasti heittämällä 3:n sisäpuolelle ja koko ajan oltiin vedossa. Juuri ennen Kalbådaa tuli sitten täysi kryssi eteen ja tuuli puhalteli 24kntsia. Huomattiin että meidän rikitrimmi-harjoitukset ei ole loppuun asti vietyjä: keväällä kun päätettiin vaihtaa mastonjalan paikkaa taaksepäin jotta saataisiin pinnapainetta vähän pienemmäksi (ja mahdollisestisiten napsu lisää venevauhtia). Etustaagia lyhennettiin mutta Spring Cup paljasti että lisää saisi ottaa sisään. Sitä sitten ruuvattiin mutta ei päästy kertaakaan testaamaan kun Spring Cupissa revityt iso että ykkös-gee saapuivat takaisin juuri ennen Suursaaren kierrosta. Nyt meillä oli sitten sägiä vaikka muille jakaa kun painetta tuli keulaan, ja lopputuloksena ajeltiin 3:n keulalla, kahdella reivillä isossa ja kulmat jotain 55-60 luokkaa…siinä sitten katseltiin kun Thetis tuli ykkönen päällä ohi Miloun säestämänä. Sitten siihen vielä vähän ukkosta päälle niin alkoi huumori olla koetuksella.

Byyriin sisään ja mieli mustana kohti kotisatamaa veneen myynti-ilmoitusta mielessä laatien. Siitä vähän toivuttua sovittiin että voidaan me ehkä ajaa jatkossakin mutta vain ratakisoja. Hoskin saunassa alkoi tuli mieleen vanhoja sananlaskuja kuten ”paistaa päivä joskus risukasaan” ja sen sellaista. Ehkä ensi vuonna…

Onnittelut podium-kolmikolle Penelope, Melisande ja Sen. Kunniamaininta Silver Girlille joka pisterangaistuksen takia tipahti pari sijaa. Kiitokset taas Fun First crew’lle joka jaksoi tsempata ja pitää henkeä yllä koko reissun ajan, fantastista porukkaa.

Kiitos,
M

Tulessa tällä kertaa:
Micke – keula, crew boss, mediavastaava
Kate – piano
Kalle – trimmer & mastman
Toni – trimmer
Hannu – helm & main
MK – pinna

edge Tankkausta ennen kisaa. Micke kameran takana.
blog comments powered by Disqus